Biografie

Šéfdirigent a umělecký ředitel / Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (od 2025/26)
Zakladatel a umělecký ředitel / Letní hudební akademie Kroměříž
Bývalý generální hudební ředitel / Aalto Musik Theater a Philharmonie Essen (2013-2023)

—————

Jeden z celosvětově nejžádanějších českých dirigentů byl do loňské sezony  hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie, s níž kromě koncertů v pražském Rudolfinu pravidelně vystupoval na turné doma i v zahraničí a nadále s ní bude spolupracovat jako hostující dirigent, např. při řízení novoročních koncertů přenášených živě ČT. V sezoně 2023/24 připravil Tomáš operní inscenace Janáčkovy Její pastorkyně v Hamburské státní opeře a Dvořákovy Rusalky v pražském Národním divadle, s úspěchem se představil u Frankfurtského operního orchestru, Janáčkovy filharmonie Ostrava, Neapolské filharmonie či Fort Worth Symphony Orchestra.

V této sezoně Tomáše čeká trojice Mozartových oper: La Clemenza di Tito ve Velkém divadle v Ženevě, Kouzelná flétna v Novém národním divadle v Tokiu a Don Giovanni v Opeře v Kolíně nad Rýnem. Jako hlavní hostující dirigent Tomáš bude řídit v přímém televizním přenosu novoroční koncerty České filharmonie v pražském Rudolfinu. Širokou škálu symfonického repertoáru představí při svých angažmá u filharmonií v Oslu, Antverpách, Kuopiu a u Symfonického orchestru Sydney, Hong Kong Sinfonietty, Accademia Nazionale di Santa Cecilia atd. V letošní sezóně ho rovněž čeká návrat k L’Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo a debut s Orchestre National des Pays de la Loire. Na úspěšnou spolupráci naváže i s legendárním Concentus Musicus Wien; tentokrát potěší publikum festivalu Pražské jaro Mozartovým Requiem.

Je uměleckým ředitelem úspěšné mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil v roce 2018 a která studentům nabízí výjimečnou uměleckou výuku pod vedením inspirativních  lektorů, kteří jsou zároveň aktivními a celosvětově uznávanými interprety.

Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se kromě řady inscenací v Aalto Musiktheater Essen řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di TitoRusalkaProdaná nevěsta, Příhody lišky Bystroušky, Halévyho Židovka a Busoniho Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (Idomeneo, Čarostřelec, Leonora), v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa) či Věc Makropulos a Káťa Kabanová ve Velkém divadle v Ženevě.

Na koncertních pódiích se Tomáš představil v čele mnoha renomovaných orchestrů, kromě Essenské a České filharmonie jsou to např. Orchestre National de France, Vídeňští symfonikové, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, BBC Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, orchestr curyšské Tonhalle, Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Orchestra RAI Torino či Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, ke kterému v příští sezoně nastoupí jako umělecký ředitel a šéfdirigent. 

Tomáš Netopil studoval hru na housle na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Dále ve studiích pokračoval na Královské Akademii ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly a na letní hudební škole v americkém Aspenu, kde v roce 2003 a 2004 získal hlavní cenu Americké dirigentské Akademie a kam se pravidelně vrací jako hostující dirigent. V roce 2002 zvítězil na dirigentské soutěži Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

Tomáš Netopil nahrává vysoce ceněná CD pro labely  Supraphon, OehmsClassics, Radioservis či Dynamics. Jeho diskografie pro Supraphon zahrnuje také Janáčkovu Glagolskou mši (vůbec první nahrávka původní verze z roku 1927) či kompletní Dvořákovo violoncellové dílo. Během svého působení v Essenu vydal mimo jiné nahrávky Sukova Asraela a Mahlerových symfonií č. 2, 3, 6 a 9.