Čtveřice zimních hudebních debutantek

Začátek roku 2025 se pro Tomáše nese ve znamení uvádění nových hudebních kompozic před publikum. První z nich byla kompozice Confluere mezinárodně úspěšné litevské skladatelky Justė Janulytė. Skladba vznikla na společnou objednávku Radio France, L‘Orchestre national des Pays de la Loire a Filharmonie Brno; právě s posledně jmenovaným tělesem ji Tomáš v české premiéře a s vynikajícím ohlasem uvedl 9. a 10. ledna v brněnském Besedním domě.
Foto: Dominika Prášková / Filharmonie Brno

Před třemi dny Tomáš do společnosti uvedl další debutantku: společně s Antverpským symfonickým orchestrem ve světové premiéře provedli Le tombeau de Josquin vlámského autora Pieta Jozefa Swertse, skvostné symfonické dílo vzniklé na objednávku Antverpského symfonického orchestru a inspirované vlámským hudebním dědictvím a výjimečnou osobností renesančního skladatele Josquina Despreze.
Foto: Piet J. Swerts

5., 6. a 7. února se Tomáš vrátí k České filharmonii, s níž provede rovnou dvě světové premiéry v jednom večeru: symfonický obraz Labyrint paměti letos devadesátiletého Jiřího Temla a Violoncellový koncert, který Česká filharmonie objednala u britského skladatele Richarda Blackforda. Sólový part přednese americká virtuoska Alisa Weilerstein; o nové kompozici jako o autorově reakci na bouřlivý pandemický rok 2020 i na zabití George Floyda amereckou policií interpretka vypráví v obsáhlém článku serveru Bachtrack.